Krizė naikina neefektyvius verslus ir atsikrato neefektyvių darbininkų. Pasidaryti karjerą krizės metu gali vienetai, tačiau padėti sėkmingos karjeros pamatus gali kiekvienas. Tam reikia profesionalumo, ryžto ir visiško atsidavimo darbui. Kaip pasidaryti karjerą krizės metu? Ar įmanoma krizės metu tapti žinomu ir pelnyti kolegų ir pavaldinių pagarbą? Pabandykime panagrinėti praeities pavyzdžius ir šių dienų situaciją.
Būdamas aštuonerių jis išnešiodavo laikraščius, o sulaukęs šešiolikos jis išėjo į darbo frontą dirbti sanitarinio automobilio vairuotoju. Kai jam buvo 28, prasidėjo Didžioji depresija (Didžioji krizė) ir… Jis tapo žinomas visoj Amerikoj, praturtėjo, tapo (praėjus tam tikram laiko tarpui) kino imperijos įkūrėju.
Miki Mauso (Mickey Mouse) įkūrėjas niekada nesulaukdavo palaikymo profesionalų tarpe, buvo novatoriumi tiek technologijose tiek versle, visada „dėdavo ant stalo“ viską, ką turėdavo ir reguliariai bankrutuodavo. Voltas Disnėjus (Walt Disney) pasidarė stulbinančią karjerą pasaulinės ekonominės krizės metu (30-aisiais). Būtent tuo pačiu metu Ruzveltas tapo prezidentu, o mažai žinomas istorikas Džeimsas Traslou (James Truslow Adams) parašė nemirtingą „The Epic of America“ knygą, tapusią naujosios epochos simboliu ir nustačiusią (įtakojusią) Naujojo pasaulio raidą mažų mažiausiai 80-čiai metų.
Krizė – tai puiki proga tiems, kad laikė save nepakankamai įvertintais. Ir ne tik jiems. Ką reikėtų akcentuoti, kad pavyktų padaryti gerą karjeros šuolį nepalankiomis rinkos sąlygomis?
Minus kuklumas plius naudingumas
Reminatis Interbrand ir Business Week duomenimis, reputacija – tai aktyvas, kainuojantis iki 70% kompanijos kapitalo (rinkos kainomis). Be to ši taisyklė galioja tiek rinkos gigantams, tiek mikro įmonėms. Būtent todėl žinomas vardas – tai vienas iš vadybininko, vadovo sėkmės sudedamųjų dalių krizės metu. Pasidaryti vardą galima tik atsikračius ydos, kuri vadinasi „kuklumas“. „Pagrindinis negatyvus tokio kuklaus elgesio rinkoje ypatumas – tai nepagrįstas tikėjimas tuo, kad profesionalios sėkmės rinkoje gali būti matomos be jokių papildomų pastangų“, – teigė Ukrainoje esančios Ward Howell atstovybės vadovas Andrėjus Kardašas.
Ego receptas paprastas – velniop tylėjimą ir uždarumą, skatinkite PR aktyvumą, draugaukite su žurnalistais, pasakokite apie savo sėkmes. Tačiau tokia taktika suveikia tik aukščiausio lygio kompanijoms, kadangi gandai sklinda dėka masinės informacijos priemonių ir apie eilinio vadybininkėlio pasiekimus tikrai nebus rašoma valstybinio masto leidiniuose.
Taip pat versle dažnai praverčia „naudingumas“. Anksčiau (iki krizės) būnant personalo badui darbdaviai žvelgdavo į personalą ir darbo kokybę pro pirštus. Strateginės klaidos, atviras lyderio savybių trūkumas vadovų tarpe ir gerokai užkelta savivertė buvo kompensuojama lyginant pigiais ir lengvai prieinamais pinigais, pardavimų lūkesčių viršijimais, ekstremaliu rinkos kapitalizacijos (rinkos vertės) augimu ir visuotina euforija.
Kietumas + nestandartiniai sprendimai
Nusprendus pažaboti krizę reikia atminti, kad krizė – palanki terpė „kietiems“ žmonėms, turintiems aktyvią poziciją gyvenime, veikliems ir lankstiems, sugebėjusiems atsisakyti šabloninio mąstymo.
Dauguma darbdavių jau šiandien aktyviai užsiima vadinamu „head-hunting’u„, t.y. ieško „kietų“ vadybininkų ir vadovų. Būtent ši savybė leis efektyviai valdyti kompaniją esant: ribotam biudžetui, nedraugiškai konkurentinei terpei, ribotam priėjimui prie finansavimo išteklių ir krentant paklausai. Kitaip sakant, „kietumas“ padeda išgyventi agresyvioje ir visuotinio nepasitikėjimo rinka atmosferoje. Svarbiausia, kad „kietumas“ neturėtų destruktyvios įtakos kompanijai.
Sėkmės krizės metu kriterijai
Dažniausiai krizės sąlygomis vadovo arba vadybininko sėkmė – tai sugebėjimas išlaikyti „kompanijos plaustą“ sraunioje rinkos upėje, o ne „saldus“ liežuvis ir pasakojimai apie pasakiškus pelnus.
„Aš manau, kad žmogus, kuris išsikelia sau tikslą pasidaryti karjerą krizės metu, niekada nepasieks to tikslo, kadangi laimėti ir pasipelnyti iš krizės gali tik tas, kuris jau turi vardą, – kalba IT&T Consulting vadovė. – Kalbu apie asmenybės su gan dideliu žinių bagažu ir geru gaudymusi situacijoje formavimą, apie vardą, daug reiškiantį kolegų ir pavaldinių tarpe“. Atmintyje iki šiol įstrigo tikra istorija apie verslo žygdarbį, kurio laurus skynė Džonas Teinas – generalinis investicinio banko Merrill Lynch direktorius, išgelbėjęs savo banką ir akcininkus nuo visiško žlugimo.
Teinui pavyko per rekordinį laiko tarpą (dvi dienas) organizuoti sandorį dėl kompanijos pardavimo už milijardą. Jam pavyko parduoti savo kompaniją ko gero stabiliasiam JAV investiciniam bankui Bank of America. Toks ėjimas leido ne tik apsaugoti verslą nuo žlugimo, bet ir išsaugojo verslo vertę. Tardamasis dėl pardavimo Džonas Teinas nei karto neiškėlė klausimo dėl savo karjeros arba ateities. Toks atsidavimas akcininkų interesams lygiagretus profesionalizmui ir pasiruošimui rizikuoti suformavo aplink Teiną „šventumo“ aureolę ir visuotiną pripažinimą.
Aplinkybių sutapimas
Apart profesionalumo, ryžtingų veiksmų, inovacijų ir jau sukurtos reputacijos egzistuoja dar vienas ingredientas, be kurio visos svajonės „čiupti krizę už uodegos“ taip ir liks tik svajonėmis. Kalbu apie likimą, sėkmę, aplinkybių sutapimą – kaip kam patinka. Žodžiu, reikia atsidurti reikiamoje vietoje reikiamu laiku.
Šiandien tokių istorijų daug. „Juk visi verslai, prasidėję iki 1998 metų, o šiandien tapę kompanijomis – milžinais, yra puikus talentingų vadovų darbo pavyzdys. Jiems pavyko išsaugoti savo kompanijas nepaisant maištmečių“, – kalba Apple Consulting direktorius. Vienas iš pavyzdžių – kompanijos Talan Communications. Ši kompanija pradėjo savo veiklą 1998 metų spalio mėn, kuomet krizė buvo pačiam įkarštyje. Pasirodo, kompanijai pasisekė: tradiciniai media kanalai neteko finansavimo, tačiau pardavinėti prekes, ypač vietinių gamintojų, buvo būtina ir didžioji dalis reklamoms skirtų biudžetų buvo nukreipta į akcijas ir prezentacijas pardavimų vietose.
„Tais metais mums pavyko išsilaikyti dėka Interbrew reklaminių akcijų. UMC ir Pepsi turėjo vietinę gamybą ir reikėjo kažkaip realizuoti produkciją“, – pasakojo Talan Group įkūrėja. 2001 metai Talan pavyko pasiekti tarptautinį lygį prisijungus pire pasaulinio Proximity tinklo. „Oranžinės“ revoliucijos įkarštyje Talan pavyko įkurti Clever Force agentūra, o po metų – PR agentūrą Pleon Talan. Talan pavyko tapti kompanijų grupe, kuriose dirba virš 100 darbuotojų (1998 buvo tik 6).
Tiems, kas trokšta ne tik įgauti pranašumą prieš savo kolegas, bet ir nori apgauti pačią krizę, pasinaudojant ja, kaip šuoliu į stulbinančią sėkmę, reikia atminti, kad kelio atgal nebus. Tie, kas rizikuos, pelnys šlovę arba neteks visko. Krizė – tai padidinimo stiklas, per kurį neteisingi sprendimas atrodys dar blogiau ir reakcija į juos bus dar „aštresnė“, o teisingi sprendimai atrodys nežmoniškai veiksmingi ir…teisingi, tad šlovė bus skardesnė ir ryškesnė.